کد مطلب:277155 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:112

انتظار فرج در اسلام
انتظار فرج در اسلام و به ویژه در مذهب حقّه تشیّع، عبارت از ایمان استوار به امامت و ولایت حضرت ولیّ عصر (علیه السلام) و امید به ظهور مبارك آن واپسین حجّت خداوند، و آرزوی فرا رسیدن روزگار رهایی مستضعفان از چنگال مستكبران، و تمام شدن دوران داعیه «لمن الملكی» طاغوتیان، و فتح و پیروزی نهایی مؤمنان، و آغاز حكومت صالحان، تا پایان جهان است كه همه اعتقادهای اساسی اسلام را ـ از یكتایی خدا و رسالت پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و امامت امامان معصوم (علیهم السلام) و تحقّق وعده تخلّف ناپذیر خداوند ـ در بر دارد.

انتظار فرج در اسلام، در واقع نوعی آمادگی است. آمادگی برای پاك شدن، پاك زیستن، و دور ماندن از زشتیها و وصول به تزكیه نفس. آمادگی برای حركتی مستمرّ و دائم، با تلاش و كوشش پی گیر و خستگی ناپذیر توأم با خودسازی و دگرسازی و زمینه سازی. و سرانجام آمادگی برای تهیّه قوا برای شركت در نهضت عظیم آسمانی حضرت مهدی (علیه السلام) كه آغاز آن، ظهور مبارك حضرت ولی عصر (علیه السلام) و فرجام آن، شكست تاریكیها، ظلمها، فسادها، جهلها، جنایتها، قدرت طاغوتها، و نتیجه آن، برپایی حكومت عدل «اللّه» و تحقّق قول و پیمان خداوند به عزّت بخشی مؤمنان است.

پس از روشن شدن اهمیّت انتظار درزندگی بشر، به بررسی انتظار فرج در اسلام می پردازیم تا مفهوم صحیح آن را دریابیم.

اینك برای روشن شدن مطلب به سراغ متون اصیل اسلامی و روایات پیشوایان معصوم (علیهم السلام) می رویم، و لحن گوناگون آیات و روایاتی كه از ائمّه معصومین (علیهم السلام) در باره مسأله انتظار و ارزش و اهمیّت این عقیده اصیل رسیده است، مورد بررسی قرار می دهیم.



[ صفحه 194]